Valg av brukermedvirkere til høsten

Alle kommunene skal ha valg på brukermedvirkere til sine råd og
utvalg til høsten. Line Hole og Tove Malnes fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon oppfordrer interesserte til å melde seg.

Det er i kommunene folk lever, og det er der du kan påvirke best. Det er viktig at vi er representert i kommunale råd. Foreslå kandidater til oss, oppfordrer Malnes i FFO.

Skal finnes overalt

Alle kommuner er lovpålagt å ha et slikt utvalg. Brukerne har rett til å påvirke helse- og omsorgssystemene, delta i lovarbeid og være representert i institusjoner som NAV og helseforetakene. Også i forskningsprosjekter skal brukerperspektivet være representert, ellers får man faktisk ikke forskningsmidler.

Siden det er lovpålagt er ikke brukermedvirkning alltid like velkomment, men jevnt over blir man som brukermedvirker tatt godt imot og lyttet på. De fleste institusjoner vet at vår erfaring gjør tjenesten bedre. Det kan imidlertid innimellom føles som om at det er lettere å bli hørt dersom det påpekes endringer som gjør at det spares penger, sier Hole.

Viktig med pasienterfaringer

Hole satt blant annet i utvalget som vurderte nye retningslinjer for utskriving av opiater. Her så hun hvor viktig det er å få pasientenes erfaringer inn i prosessen. – Det er lett for profesjonelle å tenke på de negative sidene ved bruk av opiater uten å reflektere godt nok rundt hvor viktig dette preparatet kan være for vanlige mennesker som ønsker å leve vanlige liv. I denne saken er det også spesielt at myndighetene vil at flere pasienter skulle være tilknyttet smerteklinikker som det allerede pr i dag er for lite av, sier Hole.

Du er ikke alene

Synes du dette kunne være et interessant verv? Jobben er å sette deg inn i sakspapirer, søk støtte hos andre og bruk sunn fornuft. Blir jobben som brukermedvirker vanskelig kan du ta kontakt med de som har oppnevnt deg for å få råd. Det finnes også kursvirksomhet og tidligere brukermedvirkere du kan snakke med. Du vil få opplæring før du starter, og du kan delta på erfaringssamlinger for brukere i FFO. Ryggforeningen har sin egen brukerkoordinator.

Den viktigste kvalifikasjonen er at du har et avklart forhold til din egen diagnose. Sakene tas opp på systemnivå. Som brukermedvirker behandler du ikke enkeltsaker. Sist, men ikke minst sitter du som representant for alle diagnoser, sier Hole.