Pust, spis, drøm og lev!

02.12.2021 av Aina Johnsen Rønning

Lege Audun Myskja er blitt pasientforeningenes drømmecoach. Han har publikum
i sin hule hånd når han forteller historier om hvordan pasientene selv kan lure
smertene, om ikke annet enn for en stakket stund.

Myskja begynner med parkinsonpasientene når han besøker Ryggforeningens seminar- og årsmøtehelg i Asker. Det tok 200 år før man faktisk spurte pasientene selv om hva de mente deres største problem var. Og gjett hva – skjelving og balanseproblemer kom langt ned på lista. Øverst tronet – smerter og depresjon.
– Og siden da så er det slik at den ene etter den andre pasientgruppen sier det samme. Det er smerter som er det mest plagsomme. Jeg har også sett på rusmisbrukere, og fått samme svaret, sa Myskja.

Den viktige hjernen

Mye av løsningen på smerteproblemene ligger i hjernen. Derfor kan pasientene selv gjøre mye for å forbedre sin situasjon, uansett hvor sterke smerter man har. Å tenke positivt, være aktiv og få gode minner er vesentlig, ifølge Myskja:

– Vi har overdrevet det medisinske og undervurdert faktorer som ikke er så lett å måle, som det å være aktiv, høre foredrag, synge i kor og være med i foreninger. Det har faktisk like god langtidseffekt som trening, sier Myskja. – Hjernen tror nemlig på det kroppen sier til den. Dermed blir diagonalgange og riktig pusteteknikk viktig.

Vekke hjernecellene

– Min far fikk slag og ble lam i halve kroppen og mistet språket. Det første jeg gjorde var å få ham opp av sykesenga. Visst blir hjerneceller skadet av et hjerneslag, men cellene rundt er bare gått i sjokk. Jeg kaller det Lasarusceller. De kan vekkes ved å få signaler fra lemmene. Det virket, og far fikk høy livskvalitet og bodde hjemme i seks år etter slaget, sa Myskja.

Helsevesenet ikke byggt for kroniske plager

Jo flere som lever lenger, jo flere kreftpasienter som overlever, jo flere…

Bli medlem for å lese resten av saken.
Trykk her for å bli medlem.