Fysioterapi eller operasjon?

18.01.2022 av Nynne Blomfedt Nielsen

Det pågår nå en ny studie som skal sammenligne effekten av fysioterapi i forhold til kirurgi i ryggen. Studien er designet av Overlege og ryggkirurg Phd Greger Lønne, og Ryggforeningen deltar med brukermedvirker Thor Einar Holmgard. Oppstart ble i september 2020, og så langt er 70 ut av totalt 232 planlagte pasienter inkludert.

Spinal stenose er en tilstand med trange plassforhold i spinalkana- len. Nervene, som løper i spinal- kanalen, blir irritert og fungerer ikke normalt. Pasientene opplever smerter nederst i ryggen og ut i beina. Mange har også følelse av nedsatt kraft og blir fort slitne. Smertene forverres av å stå og gå, og man kan oppleve lindring ved å krumme ryggen.

Spinal stenose påvirker dagliglivet i stor grad, med risiko for inaktivitet og nedsatt livskvalitet. Tilstanden rammer typisk den middelaldrende og eldre pasient. Man har lenge visst at fysioterapi kan hjelpe på smerter ved spinal stenose. Derfor har fysioterapi vært en del av utredning og behandling, men ingen stor studie har så langt sammenliknet effekten av fysioterapi med effekten av kirurgi.

50 til 80 år

I studien inkluderes pasienter mellom 50 og 80 år med spinal stenose. Pasientene skal ikke ha hatt ryggkirurgi tidligere, og være uten tilleggssykdommer eller andre tilstander som kan gi samme type smerte som spinal stenose. Dette gir sammenlikn- bare grupper der effekten av de ulike behandlingene kan vurderes.

Studien gjennomføres som en multisenterstudie ved sykehusene St. Olavs Hospital, Martina Hansens Hospital og Sykehuset innlandet ved Lillehammer og Elverum. Pasientene behandles ved sitt lokale sykehus, enten med fysioterapi eller kirurgi.

Den fysikalske behandlingen er utformet i et nært samarbeid mellom fysioterapeutene på Martina Hansens Hospital, St. Olavs og Lillehammer, for å finne det regime som erfaringsmessig hjelper pasientene best. Fysioterapi fjerner ikke trangheten i spinalkanalen. Man lærer holdningskorreksjon for å avlaste nervene og oppnår muskulær smertelindring og bedring av daglig funksjon uten å risikere komplikasjoner relatert til kirurgi.

Bli medlem for å lese resten av saken.
Trykk her for å bli medlem.