Eirin er skolioseoperert verdensstjerne i hopp

10.12.2021 av Eirik Moe

«Andre hoppere var litt sjalu på den strake ryggen min»

Eirin Kvandal er på landslaget i hopp og har vunnet et verdenscuprenn. 15 år gammel ble hun operert for skoliose. På ungdomstreffet til skoliosegruppa fortalte hun om den opplevelsen. Det var en positiv historie som spredte optimisme i forsamlingen, for Eirin kom styrket ut av den. – Ja, faktisk tror jeg andre hoppere er litt sjalu på meg. På grunn av operasjonen har jeg strakere rygg enn mange av dem. Det er viktig i hopp.

Det var i 8. klasse på ungdomsskolen at skjevheten i ryggen ble oppdaget. Både mormoren og moren har skoliose og fulgte av den grunn med på Eirins rygg. Da de så skjevhet første gang viste undersøkelser en skjevhet på 15 grader. Men Eirin følte «null stress» av den grunn. Hun fortsatte med det hun likte best – skihopping.

Hun flyttet til Trondheim for å gå på skole og satse på ski, men hadde halvårlige kontroller for ryggen. Ryggen bekymret henne ikke, og hun gikk alene til kontrollene og røntgen. Ved St. Olav oppdaget de da hun var 14 år at skjevheten hadde økt. Men hun fikk betryggende ord fra kirurgen.

– Du kan løfte 100 kilo i knebøy 6 måneder etter en eventuell operasjon, sa han. Senere ble det klart at hun enten måtte bruke korsett eller opereres. Korsett var på grunn av mye trening uaktuelt. Derfor ble det operasjon.

– Jeg var nok ganske nervøs før operasjonen, fortalte Eirin, men mamma og pappa var nok mer nervøse. Det jeg tenkte mest på, var at jeg ikke fikk trent. Den første tida etter operasjonen var nok en tålmodighetsprøve. Hun måtte trene seg opp langsomt, men tok de første stegene etter to dager. Det var lenge forbud mot å løfte mer enn 5 kilo.

Bli medlem for å lese resten av saken.
Trykk her for å bli medlem.