Skikkelig skeiv – Ungdom med skoliose

5 informasjons filmer om skoliose laget av Filmkonsulentene og skoliosegruppa

Ryggforeningen i Norge v/Skoliosegruppa lanserer 5 informasjonsfilmer med tema om skoliose. Disse filmene er laget i et samarbeid med Filmkonsulentene AS. Filmene er støttet med midler fra Stiftelsen Dam.

De 5 filmene har følgende tema:

1. Hva er skoliose – Her informerer ortoped/overlege Jon Dahl på OUS Rikshospitalet.
  2. Behandling av skoliose – Her informerer ortoped/overlege Jon Dahl på OUS Rikshospitalet og ortopediingeniør Helene Abendstein Kjellmo på Sophies Minde Ortopedi.
  3. Å leve med skoliose – Her møter vi skolioseungdom som forteller om hvordan de opplever skoliosediagnosen og forteller om behandlingen de gjennomfører/har gjennomført, enten korsettbehandling eller operasjon. Her får vi høre hvordan de har det i hverdagen, på skole og i fritiden.
  4. Foreldre til skolioseungdom – Her møter vi foreldre som forteller om hvordan de har opplevd situasjonen med å få et barn/ungdom med diagnosen skoliose.
  5. Fysisk aktivitet og skoliose – Her treffer vi bl.a. ungdomskontakt Anniken Lorentzen og spesialfysioterapeut Marit Fure med flere som snakker om fysisk aktivitet og trening for de med skoliose.

Fimene kan ses på denne siden

Tusen takk til ungdommen, pårørende, ansatte ved Oslo universitetssykehus (Ryggseksjon), Sophies Minde ortopedi og Filmkonsulentene.

Vi håper at disse informasjonsfilmene om skoliose blir nyttige for dere i møte med barn og ungdom med skoliose, og deres pårørende.