Skoliosegruppa

Medlemsgruppe – Skoliose

Undersøkelse for skoliose i skolehelsetjenesten

Fram til midten av 1990 var det obligatorisk at skolebarn ble sjekket for symptomer på skoliose under de rutinemessige skoleundersøkelsene. Vi ser at skoliose oftest oppdages mye senere enn tidligere og tenker at det kan ha en sammenheng. Det medfører at skoliosen får bedre tid til å utvikle seg før nærmere undersøkelser og behandling kommer i gang.

Skoliosegruppa har i flere år jobbet for å få gjeninnført screening i skolehelsetjenesten. I juni 2017 var denne saken oppe i Rådet for Prioritering i Helse og omsorgstjenesten, men vedtaket der ble dessverre nei. En doktoravhandling dokumenterte også i 2015 at slik screening vil være verdifull.

Screening and methodological studies on Adolescent Idiopathic Scoliosis (uio.no)

Skoliosegruppa har i etterkant av vedtaket hatt møte med Helsedirektoratet avd. for Barne- og ungdomshelse- Skolehelsetjenesten og samarbeidet med dem, og har fått på plass en holdningsundersøkelse under helsesamtale og i f.m. måling av høyde og vekt i 1. og 8. trinn i skolehelsetjenesten. Endring i retningslinjer vedr. dette kom ved årsskiftet til 2020.

Vekt og høyde: Skolehelsetjenesten bør måle vekt og høyde på barn og unge – Helsedirektoratet (se under skoliose her)