Mandag 11. februar 2019 var det duket for årsmøte i Ryggforeningens avdeling Øvre Romerike. Men først sto det yoga og bassengtrening på programmet. Yte først, og nyte etterpå, som en god venninne alltid sa. Kakene smakte!

Bildet over. Styret i RiN avdeling Øvre Romerike, fra venstre Anne-Marie Holmsen, Berit Risto, Frode Larsen, Anne Mari Johansen, Egar Foss og Per Ramstad.

Ryggforeningen i Øvre Romerike har hatt bassengtrening i mange år. Nå er de blitt så mange at de må dele seg i to puljer. I tillegg har Øvre Romerike yogakurs. Aktivitetene har de på Gjestad bo- og aktivitetssenter på Jessheim hver mandag ettermiddag / kveld.

Bilde: Anne-Marie Holmsen og Bjørg Johansen på bassengtrening.

Yogainstruktør og massasjeterapeut May Britt Lundvold tar turen fra Oslo til Jessheim hver mandag for å kurse RiN medlemmene. Yoga er godt for den mentale helsen og for kroppen. Man får bedret bevegelighet og mindre smerter, sier May Britt. Men det aller viktigste er pusten. Utpust hjelper til med å strekke mer ut, sier May Britt.

Bilde: Yoga er godt for den fysiske og mentale helsen. Fra venstre Bjørg Nagell, Jan-Erik Johannessen, Berit Risto og Jorunn Eriksen. Yogainstruktør May Britt Lundvold foran.

Bassengtrening er en enda mer innarbeidet aktivitet i RiN Øvre Romerike. Bjørg Kjos Johansen kan fortelle at hun holdt på som instruktør for gruppa i 14 år før andre tok over stafettpinnen. Når jeg spør de blide og spreke damene om hva bassengtreningen betyr for dem, så sier de, nesten enstemmig, at det betyr veldig mye. Vi trener bevegelighet og balanse, det gjør godt for den mentale helsen og det er god trening i forhold til smerte. I tillegg er samholdet og det sosiale viktig, sier Anne-Marie og Bjørg.

De kan være inntil 20 i bassenget samtidig. Da det er stadig flere medlemmer som ønsker dette tilbudet, har de to grupper etter hverandre på mandager. Lokalavdelinger har til enhver tid 5 personer som har livredningskurs, og de må sertifiseres 2. hvert år.

Dersom du ønsker mer informasjon om aktivitetene til Ryggforeningen på Øvre Romerike, ta kontakt med:

Etter yoga og bassengtrening var det innkalt til årsmøte. Møteleder Frode Larsen loset oss raskt igjennom sakslisten og valg av styret. Da det ikke kom inn benkeforslag var det bare å applaudere sånn at kaker og kaffe kunne nytes.