Tirsdag 3. september 2019 inviterte Ryggforeningens avdeling i Østfold sine medlemmer til temamøte om Modic og Modicforandringer. Ryggforeningens avdeling i Østfold var så heldig å få besøk av fysioterapeut Astrid Landewall, fra Modic-klinikken i Norge, som hun driver sammen med Even Lærum, som en av Norges mest erfarne ryggspesialister.

På bilde fra venstre:
Jarl Meland, Karina Rostad, Sidsel Tømmerholt, Lisa Skaret,
Tore Oddstad, Tone Storm-Hansen, Hanne Oddstad og Unni Hansen.

10 deltakere møtte opp på Helsehuset i Sarpsborg, hvor Fysioterpeut Astrid Landewall brukte bilder og ord på hva Modic er og hvorfor det oppstår. Hun forklarte også hvilke behandling som Modicklinikken i Norge kunne tilby.

At tema var interessant var det ikke tvil om. Deltakerne stilte mange og relevante spørsmål, og delte av sine erfaringer. Det ble enkel servering og selvfølgelig kaffe på alle som møte opp.

Ryggforeningens avdeling Østfold vil takke Fysioterpeut Astrid Landewall, for at hun tok seg tid til å møte oss og informere om Modic.

Ryggforeningens avdeling Østfold

Hva er modicforandringer?

Ved en MR-skanning av ryggen kan man noen ganger se tydelige hvite felt i overgangen mellom brusk (mellomvirvelskive) og virvel, og i benmargen i virvlene. Dette kalles modicforandringer, oppkalt etter radiologen Michael Modic som beskrev og kategoriserte disse funnene første gang i 1988. Modicforandringer vises bare på MR-bilder, og er således kun en MR-basert diagnose.
Les mere på Ryggforeningens Modicgruppe

Her finner dere avdeling Østfold sine hjemmesider:

Avdeling Østfold

Her finner dere avdeling Østfold på Facebook:

Facebookgruppe (Lukket medlemskap)