Ryggforeningens avdeling Drammen og omegn lokallag inviterte til medlemsmøte 12. september 2019. Møtet ble som vanlig avholdt på Losjeplassen i Drammen, og tett oppunder 30 RiN medlemmer deltok. Kveldens faglige tema var elektronisk pasientjournal. Toril Krogsund, leder av brukerutvalget ved Vestre Viken, ble tidligere i sommer intervjuet sammen med helseminister Bent Høie i forbindelse med at Helse Sør-Øst også innførte den nasjonale portalen helsenorge.no

Dette betyr at vi som pasienter vil få innsyn i egen pasientjournal ved sykehuset der vi får utredning og behandling, sier Toril.

Ved å logge seg inn på helsenorge.no (kreves bankID, innlogging som i nettbank) kan vi som pasienter få trygg og enkel tilgang til epikriser (sammendrag av sykehusopphold), hva slags prøver som er tatt, prøvesvar, legemidler ved utskrivning, videre oppfølging med mer. Vi kan også se hvilke behandlere som har vært inne og sett på journalen vår.

Toril viste oss hvordan sidene til helsenorge.no er bygd opp, og eksempler på informasjon vi kan hente ut på sidene.

Fordelen med dette er at du kan sitte hjemme i din egen stue å se på prøvesvar, medisinliste, og journaler. Det gir deg også mulighet til å følge med på at det som står i din journal er riktig, og at du kan lese hva legene har skrevet om deg i ro og mak. Er språket for «legeaktig» finnes det også en ordlistefunksjon.

Kvelden fortsatte med spekematbord, hjemmebakte kaker og loddsalg. Nye bekjentskaper, gode samtaler, faglig interessant, og ikke minst velsmakende mat og kaker – kvelden kunne ikke vært bedre!

Les mer om Pasientjournal her

Rune H. Gunnerød
Leder Ryggforeningens avdeling Drammen & omegn lokallag

Avdeling Drammen & omegn hjemmeside:

Avdeling Drammen & omegn på Facebook:

Ønsker du mer informasjon om aktivitetene i lokalavdelingen for Buskerud og Vestfold, kontakt leder Rune Hansen Gunnerød på telefon 472 94 545 eller e-post til runehansen65@gmail.com