Den Internasjonale Skoliosedagen lørdag 27. juni 2020

kommer helseprofesjoner og organisasjoner over hele verden sammen for å markere Den Internasjonale Skoliosedagen. Skoliosegruppa i Ryggforeningen i Norge, ønsker å skape oppmerksomhet i juni, da den internasjonale skoliose-måneden er, og som har som mål om å skape bevissthet rundt diagnosen skoliose. For å sette ytterligere fokus på dette, vil Ryggforeningens lokalavdelinger over hele landet, ha stands og arrangementer hvor det informeres om rygghelse og Ryggforeningen i Norge. Ryggforeningen i Norge er landets største organisasjon for mennesker med nakke-, rygg- eller bekkenplager, deres pårørende, fagfolk og andre interesserte. Vårt fokus er på medlemmene og deres interesser.

Den internasjonal skoliosebevissthetsdag (ISAD) faller siste lørdag i juni hvert år. Det er en veldig spesiell dag for alle med Skoliose og pårørende, så lagre datoen 27. juni 2020 i din kalender med en gang.

Organisasjonen SAUK (UK) lanserte tiltaket ISAD i 2013, for å forene mennesker over hele verden, for å skape positiv offentlig bevissthet om skoliose, fremme utdanning og samle de som er rammet av tilstanden. Hvert år vil mennesker som påvirket av skoliose holde stand, bake, blogg, løp, synge, danse og sykle hjerter ut for å snakke om skoliose.