Husk noe for hode, kropp og sinn i påskedagene

Påskehøytiden nærmer seg med stormskritt. En annerledes påske enn det vi er vant til. Om noen år vil vi huske denne påsken som «Koronapåsken». Det var året vi ikke fikk samlet oss til påskeskirenn, eggjakt, eller påskelam, men det året hvor vi snakket sammen på Facetime, Skype og Messenger.

For det første vi oppfordrer til, er at vi ikke må slutte å være sammen, men vi må finne andre måter å ha kontakt på! Så ring eller chat med familie og venner, for nå er det viktig å vise at vi bryr oss om hverandre.

Den andre oppfordringen vår, er at du må ut å gå tur. Ta med deg kvikklunsj og appelsin, og finn deg et nytt «appelsintre» der du bor. Fysisk aktivitet er bra for både hode, kropp og sinn.

Men husk fjellvettreglene, eller det vil si «Koronavettreglene»:

1. Planlegg turen og meld fra hvor du går på facebook
  2. Tilpass turen etter evne og forhold, og ta pauser. Ta med sitteunderlag, kvikklunsj og appelsin.
  3. Ikke ta hensyn til vær – bare kle deg etter forholdene, og husk solkrem.
  4. Ta med nødvendig utstyr som papirlommetørklær og Antibac
  5. Ta trygge veivalg. Pass på å hold god avstand til forbipasserende.
  6. Ta en snapchat for å dokumentere for dine venner at du er ute på tur, eller på Instagram (TAGS #ryggforeningen)
  7. Vend i tide, det er ingen skam å snu. Du kan nå nyte påskemarsipanen med litt mindre dårlig samvittighet, for du har jo forbrent noen kalorier på turen.

Vår tredje oppfordring er at finn frem brettspill eller puslespill. Påskenøtter og påskekrim på TV er alltid kos. Men går du lei, hvorfor ikke være beredt? Mange bokhandlere har forresten tilbud på spill i disse dager, i tilfelle du har alt på hytta…

Trenger du noen å snakke med, så har Ryggforeningen likepersonstjeneste. Du finner også masse nyttig informasjon på hjemmesiden vår, og det er mange Facebookgrupper for lokalavdelinger og diagnosegrupper.

Vi ønsker dere alle ei riktig god påske! Ta vare på dere selv!

Ryggforeningen i Norge
www.ryggforeningen.no

Ryggforeningen i Norge er en landsdekkende pasient- og brukerforening for mennesker med ryggplager, deres pårørende samt fagfolk og andre interesserte. Foreningen ble startet 30.04.1994 og er blitt drevet fram av frivillige ildsjeler og drives fortsatt av frivillige ildsjeler og sentrale tillitsvalgte. Ryggforeningen i Norge skal være en aktiv pådriver for en bedre rygghelse.

Bli medlem ved å trykke under her.