Norge på langs med dårlig rygg

15.08.2021

«Jeg har som filosofi å drive tilpasset fysisk aktivitet for å forebygge og rehabilitere mine «kroppslige» utfordringer. Inkludert stenosen!! Denne filosofien ser ut til å få mer og mer aksept for de aller fleste! Jeg er 73 år. Bor på Stovner i Oslo og kan hvis det er behov, være med i arbeidsgruppen – spinal stenose!!»

Ryggproblemer i 30 år

Arne har spinal stenose i L4-L5. – Jeg liker å holde på med ved. Under vedhogst var det et tre som slo inn i ryggen min. Jeg var godt trent og var med på landslaget i friidrett og i basket så smertene gikk over etterhvert. Kroppen vår er bygd for å rehabili- tere seg selv.

Visste du forresten at en på 60-tallet måtte man ha legekort for å drive idrett, skyter han inn. Det at fysisk trening har blitt mer og mer sentralt i behandling og rehabilitering har engasjert meg, sier Arne.

– Blant annet har jeg en flott historie om at mine rygg – og kneproblemer forsvant etter tre uker, på en fire måneders gåtur i 2009. Jeg gikk Norge på langs, og jeg bar en ryggsekk på 20 til 25 kilo.

Og da kommer han inn på temaet belastning som behandling. Arne snakker entusiastisk om ryggsekkprodusenten Bergans vitenskaplige tilnærming, og stiller meg spørsmål om hvilken sekk jeg ville valgt dersom jeg kunne velge en sekk med lav eller høy egenvekt.

Den tyngste var hans anbefaling fordi den var utformet på en måte som gjorde at hoftene bar mesteparten av vekta, og ikke ryggen.

Arne har også vært på to turer / ekspedisjoner i Nepal. Bæreteknikken til sherpaene fascinerte stort. Den ene sherpaen som veide 60 kg, bar 300 kilo på ryggen, sier Arne.

Sherpaene har vært på Stovner og bygd steintrapp også. Liabratten er navnet, og den ble innviet for for et par år side. Vil du være med på gåturen vituelt, kan du gå inn på denne lenken: https:// www.virtuelle-turer.com/reiser/liabratten/

Vel oppe kan du nyte utsikten over Oslo fra gapahuken Gubbero, også et prosjekt signert Arne og co.

Bli medlem for å lese resten av saken.
Trykk her for å bli medlem.