Kan akupunktur gjøre livet lettere for deg med vondt i ryggen?

I anledning akupunkturens uke 2020 har Katrine Kirkhorn sendt oss en kronikk på vegne av Akupunkturforeningen:
Akupunktur er en eldgammel behandlingsform som ivaretar hele mennesket. De siste 30 årene har det kommet mye relevant forskning innen faget, og norske helsemyndigheter anbefaler denne behandlingsformen i tillegg til, eller noen ganger i stedet for, skolemedisin for å lette symptomene ved en rekke lidelser.
Akupunktørene er, i likhet med alle andre seriøse medisinske fagfolk, fullstendig klar over at «vondt i ryggen» er en sekkebetegnelse for mange lidelser, og flere av dem kan ikke helbredes. Målet for behandlingen blir da å dempe symptomene best mulig. En akupunktør vil betrakte pasienten som en helhet. Vi bruker derfor mye tid på å finne de beste løsningene for hver enkelt pasient. Det trenger ikke nødvendigvis være bare nålebehandling, men kanskje også massasje- herunder kopping -, kostholdsråd eller trenings- og tøyningstips. Hos oss får du altså en «pakkeløsning» som er fullstendig fri for negative bivirkninger.
Effekten er best ved jevnlig oppfølging, som kan variere fra 1-2 ganger pr. uke til 1 konsultasjon i måneden, eller kanskje bar et par behandlinger i halvåret. Man bør derfor være innstilt på å bruke akupunktur over lang tid, kanskje gjennom resten av livet.
Akupunktører har ingen rett til å blande seg i pasientens medisinbruk. Om du ønsker å endre inntaket av medisiner fordi smertenivået blir redusert ved jevnlig akupunkturbehandling, må du diskutere det med legen din. Vår erfaring er at mange leger er svært positive til å minimalisere bruken av legemidler hos sine ryggpasienter – men igjen: Dette må du ta opp med din fastlege!
Akupunkturforeningen jobber kontinuerlig med å få norske helsemyndigheter til å godkjenne akupunktørene som helsearbeidere. Den siste søknaden ble sendt i februar 2020, og vi venter i spenning på avgjørelsen som kommer i løpet av denne høsten. Siden tittelen «Akupunktør» i skrivende stund fremdeles ikke er beskyttet, er det heller ikke noe krav til hvem som kan begynne med «nålebehandling». Vi anbefaler sterkt at du søker etter en akupunktør som er medlem av Akupunkturforeningen. Da er du sikret av vedkommende har gjennomgått en grundig , 4-års utdannelse på bachelornivå, og har grundige kunnskaper innenfor basalfag som anatomi og sykdomslære. Du finner en oversikt på akupunktur.no.
Velkommen til trygg behandling!
For deg som vil lese litt mer:
– Nyere amerikanske retningslinjer anbefaler akupunktur ved lave korsryggsmerter:
– https://www.nhs.uk/news/medical-practice/experts-debate-whether-acupuncture-can-relieve-chronic-pain/
– http://afpa.ie/research/new-nice-guidelines-low-back-pain/

Med hilsen akupunktør Katrine Kirkhorn, på vegne av Akupunkturforeningen.