I disse dager hadde det vært ekstra godt å få være sammen med nære og kjære. Store familiemiddager og venninnetreff utgår, og i arbeidslivet har man vært tvunget til å finne andre måter å møtes på. Det er fortsatt mulig å gå tur sammen, bare man ikke er flere enn 5, og passer på å holde god avstand til hverandre. Ryggforeningen oppfordrer deg absolutt til å gå på tur, og gjerne sammen med noen, for aktivitet er bra både for den fysiske og psykiske helsen.

Om du derimot ikke får møtt familien eller vennene dine, så finnes det mange digitale verktøy som kan gjøre at dere kan møtes, om enn ikke fysisk. Her følger en oversikt over verktøy som bruker kamera og lyd, og som er gratis. Alle kan brukes på telefon, nettbrett og PC.

Microsoft Teams

Microsoft Teams er en gratis samlet kommunikasjons- og samarbeidsplattform som kombinerer vedvarende arbeidsplasschat, videomøter, fillagring og integrasjon med applikasjoner.

Facebook Messenger (gruppechat)

Du kan bruke Messenger selv om du ikke har Facebook profil (må laste ned Messenger APP på telefonen).  Bruk helst nettleser Google Chrome eller Firefox . Safari fungerer ikke med kamera på denne løsningen.

Skype

Skype er gratis å laste ned og brukervennlig. Denne løsningen kan man chatte og dele skjerm sammen.

Zoom

Gratisversjonen tillater et møte på opptil 40 minutter.

Praktiske råd for et godt digitalt møte

Om du skal ha et digitalt møte i jobben, eller gjennomføre et styremøte, bør du sitte inne, ha god internettdekning, og sørge for at det er minst mulig forstyrrelser og bakgrunnsstøy.

Har du på kamerafunksjonen, er det også et poeng å skifte ut pyjamasen og se deg i speilet før møtet starter. Bad hairday bør unngås. Pill deg heller ikke i nesen under møtet, og unngå andre kroppslyder.

Om du «bare» skal ha et uformelt skravlemøte med familie og venner, gjør du det som passer deg. Kanskje du vil ta de med på en gåtur langs elva eller vise fram hjembaksten som du har tryllet frem. Uansett, et godt råd, ikke snakk i munnen på hverandre, og prøv å minimer bakgrunnsstøyen. Bad hairday eller pysj er ingen hindring her. Prøv da vel!

Sikkerhet og personvern

Alle de løsningene vi foreslår ivaretar ifølge leverandørene sikkerhet i kommunikasjonen, se nettsidene til leverandørene. Forslagene må ses på som det det er – nemlig forslag. Ryggforeningen i Norge kan ikke «gå god for» løsningene utover det vi vet som vanlige brukere, og det vi leser fra leverandørenes hjemmesider.

Hvis du vil snakke med noen om ryggplager

Har Ryggforeningen likepersonstelefon. Ring 911 74174 eller 948 02527. Om vi ikke har anledning til å ta telefonen akkurat når du ringer, så lover vi å ringe deg tilbake så fort vi har mulighet. Telefoner på nattestid bør unngås.

Ta vare på dere selv, få frisk luft og mosjon, og prøv å nyt livet sånn det er akkurat nå.

Ryggforeningen i Norge
www.ryggforeningen.no

Ryggforeningen i Norge er en landsdekkende pasient- og brukerforening for mennesker med ryggplager, deres pårørende samt fagfolk og andre interesserte. Foreningen ble startet 30.04.1994 og er blitt drevet fram av frivillige ildsjeler og drives fortsatt av frivillige ildsjeler og sentrale tillitsvalgte. Ryggforeningen i Norge skal være en aktiv pådriver for en bedre rygghelse.

Bli medlem ved å trykke under her.