Det handler om å lytte djupt

Likepersoner i Ryggforeningen er like viktig for oss som penger i banken! For god avkastning, bør de følges opp og få faglig påfyll og mulighet for å utveksle erfaringer.

Melle Aakenes fra Kirkens SOS holdt «God å snakke med» kurs for oss på lørdagen. Innhold og fremføring traff godt, så godt at flere forsøkte å hyre Melle inn til flere oppdrag. Alle likepersonsamtaler er ulike.

Noen har konkrete spørsmål de søker svar på.

Andre har mye på hjerte, gjerne usortert, og preget av fortvilelse. I slike tilfeller er «God å snakke med» kurs et nyttig verktøy for oss.

Likepersoner er vanlige mennesker som hjelper vanlige mennesker.

Vi er hverken lege, fysioterapeut eller ortoped, eller annet helsepersonell.

Vi er medlemmer i Ryggforeningen, og har våre ulike rygghistorier i bunn.
Så når du ringer oss får du ikke konkrete råd, men noen som kan lytte, støtte og styrke deg.

Lytte – støtte – sortere – styrke

Det viktigste verktøyet vi som likepersoner har, er ørene! Det å lytte og la den som snakker få tid til å fortelle, og så stille spørsmål underveis for å få bekreftet at vi har oppfattet det som sies riktig.

En likeperson kan se på utfordringene fra annet ståsted, og kanskje hjelpe til med å rydde og sortere i det som er vanskelig og kaotisk sånn at det blir håndterbart. hva er akutt, hvilke problemer fører til størst konsekvenser osv. Det er mer overkommelig å håndtere en og en utfordringene istedenfor å fikse alt på en gang.

For det en likeperson først og fremst skal gjøre er å gi deg styrke til å finne løsningen, lete etter lyspunkt, og styrke deg i troen på at du kan klare dette selv. Og vi skal helst ikke gjøre det ved å gi råd, men komme med innspill.

Et innspill kan være med på å plante en tanke hos deg. En tanke som kan åpne en egen refleksjon, og kanskje utvikle seg videre.

Vi får trene videre på de gode samtalene. En ting som er sikkert, ingen likepersonsamtaler er like!

Har du behov for å snakke med en likeperson, se listen her.

Det er kjempefint om du kan avtale tid, for når vi har disse viktige samtalene vil vi gjerne ha en god dag, og ikke minst ha tid nok.

Fornøyde likepersoner etter en helg med nyttige foredrag og tid til å utveksle erfaringer.
Brita Blenne Lien og Karin Hoel sammen med Melle Aakenes fra Kirkens SOS