Den internasjonale Ryggdag – World Spine Day 16. oktober
som finner sted 16. oktober hvert år, kommer helseprofesjoner og organisasjoner over hele verden sammen for å markere Verdens Ryggdag, for å fokusere på bevisstgjøring av ryggsmerter og andre problemer med ryggraden. For å sette ytterligere fokus på dette, vil Ryggforenings lokalavdelinger over hele landet i år gi informasjon på sosiale medier. I år er det annerledes på grunn av Koronapandemien stopper ønsket synlighet fordi ellers om årene har vi stått på stand og hatt informasjonskvelder i lokallagene. Ryggforeningen i Norge er landets største organisasjon for mennesker med nakke-, rygg- eller bekkenplager, deres pårørende, fagfolk og andre interesserte. Vårt fokus er på medlemmene og deres interesser. Vi har et nettverk av likepersoner som har egenerfaringer rundt omkring i landet, som tar gjerne prat.

Kontaktinformasjon angående likepersoner kan fåes kontakte kontoret eller https://ryggforeningen.no/ryggforeningen-likepersoner/

Årets tema på Verdens Ryggdag er BACK ON TRACK som har et fokus i bevisstgjøringen av ryggsmerter og andre rygg problemer. Med helsepersonell, trening og rehabilitering eksperter, offentlige helse-talsmenn, skolebarn og pasienter alle deltar, BACK ON TRACK vil bli feiret på hvert kontinent.

Neste år et jo et valgår så vi oppfordrer alle og formidle Ryggforeningens ønsker for hele landet.

Vi i Ryggforeningen i Norge ønsker alle en fin 16.oktober på Verdens Ryggdag.